Wednesday, November 10, 2010

BAB 2 : ZAMAN PRA SEJARAH DI MALAYSIA

Terbahagi kepada 3:
1.Zaman Paleolitik  
2.Zaman Neolitik
3.Zaman Logam

 PALEOLITIK 
Wujud :200 000 – 300 000 tahun dahulu
CIRI-CIRI TEMPATAN
-       Hidup berpindah randah
-       Biasanya tinggal di kawasan terbuka (di luar gua), dalam gua dan sekitar tasik

  KEGIATAN DAN PERALATAN
-       Memburu binatang liar
-       Memungut hasil hutan   seperti buah-buahan dan pucuk2 hutan.
-       Mengamalkan cara hidup sara diri.
-       Menggunakan alat batu sebagai alat utama dalam kehidupan seharian.
 KEPERCAYAAN



  -  Animisme
-   Mengamalkan upacara 
     perkuburan
   
 

LOKASI DI     MALAYSIA
-       Bukit Jawa, Kota Tampan dan 
-       Bukit Bunuh Lenggong Perak.
-       Gua Niah, Sarawak
-       Tingkayu Sabah.


NEOLITIK
Wujud : 7000 tahun dahulu

CIRI-CIRI TEMPATAN
-       Wujud sistem bermasyarakat seperti 
            mempunyai ketua dan membuat      
            pembahagian kerja
-       Tinggal di Gua dan berhampiran Sungai   
KEGIATAN       DAN PERALATAN
-       Mencipta perlatan tembikar  cth: 
            bekas air,periuk dan belanga
-       Bercucuk tanam
-       Menangkap ikan dan menternak 
            binatang
-       Berburu dan memungut hasil hutan
-       Berdagang
-       Guna alat batu seperti beliung dan 
            kulit kayu
-       Mencipta barang kemas
 KEPRCAYAAN

 Anismisme

  ARTIFAK ZAMAN  NEOLITIK
LOKASI DI MALAYSIA
-Gua Cha, Kelantan
-Bukit Tengkorak, Sabah


  KAEDAH CARIGALI YANG DIJALANKAN


ZAMAN LOGAM
Wujud : 4000 tahun yang lalu
 
CIRI-CIRI TEMPATAN
-       Hidup menetap
-       Ada yang masih tinggal dalam gua dan berhampiran sungai
-       Mempunyai adat resam
KEGIATAN       DAN PERALATAN
-       Menghasilkan alat logam daripada gangsa dan besi
-       Bercucuk tanam, mengangkap ikan,berburu,menternak binatang dan menjalankan perdagangan secara sistem barter.

KEPERCAYAAN


-Mempunyai kepercayaan tertentu dan pegangan hidup
-Menjalankan upacara pengebumian menggunakan kepingan batu.
LOKASI DI MALAYSIA
-Sungai Tembeling, Pahang
-Gua Harimau, Perak
-Changkat Menteri, Perak.

No comments:

Post a Comment